El sector de l’art es manifesta per l’IVA cultural. Els professionals del sector de les arts visuals, els galeristes i agents artístics, han convocat una manifestació a Madrid per al pròxim 10 de juny. L’acció començarà a les portes del Ministerio de Cultura i acabarà davant el Ministerio de Hacienda. L’objectiu principal és exigir la reducció de l’IVA cultural aplicat a la venda d’obres d’art per garantir la sostenibilitat del sector.
Greuge fiscal davant la resta d’Europa
El Consorcio de Galerías de Arte Contemporáneo lidera aquesta petició històrica. L’entitat denuncia que l’Estat espanyol manté l’impost al 21%. Aquesta càrrega asfixia els creadors i els galeristes, frenant radicalment la seva competitivitat al mercat internacional.
Països com França, Itàlia, Alemanya, Luxemburg, Bèlgica i Portugal apliquen un IVA cultural reduït, amb percentatges del 5% al 8%, des del 2022. Aquesta rebaixa s’empara en la Directiva europea 2022/542. L’Estat no ha transposat aquesta normativa. Aquesta inacció va provocar que la Comissió Europea denunciés Espanya davant el Tribunal de Justicia de la Unión Europea (TJUE) el passat 11 de març.
Un funeral simbòlic per al sector
La mobilització porta el lema «Manifestación por las Artes Visuales. IVA cultural YA». L’acció es planteja de manera simbòlica com un funeral per la creació contemporània. El teixit galerístic vol visibilitzar l’abandonament institucional i les dificultats econòmiques derivades de l’actual marc fiscal. Les reivindicacions assenyalen que una fiscalitat justa és essencial per afavorir l’accés a la cultura i permetre als professionals desenvolupar la seva feina en el seu propi territori amb garanties.










