El Casal Solleric ha acollit aquest dimecres la presentació de la intervenció titulada “Las veces”, original de Lucía Gorostegui, que ha resultat guanyadora en la recent Convocatòria Oberta de Projectes Artístics organitzada per l’Ajuntament de Palma, a través de l’àrea municipal de Cultura. La proposta de Gorostegui, comissariada per Cristina Moreno i Antoni Amaya, romandrà exposada a l’Aljub del Casal Solleric a partir d’aquest dijous 11 de juliol i fins al pròxim 8 de setembre.
La presentació ha corregut a càrrec del coordinador general de Cultura i Arts Visuals, Fernando Gómez de la Cuesta, acompanyat de l’autora del projecte, els comissaris i l’artista Begoña Martínez, artífex del projecte de mediació denominat “Las voces”, que actua com a proposta complementària de l’actuació guanyadora.
“Las veces”
“Las veces” és una intervenció “site-specific” que es centra en l’exploració de la percepció de la realitat a través de la imatge i en relació amb l’espai arquitectònic. Al llarg del procés creatiu, Lucía Gorostegui ha implementat tot un seguit d’elements que interactuen amb l’estructura de l’Aljub, fomentant una reflexió crítica sobre les identitats culturals de l’espai.
Des del punt de vista visual, l’autora ha utilitzat fotografies i miralls com a eines per alterar la percepció del recinte, i que funcionen com a dispositius que desafien la interpretació convencional de l’entorn, creant distorsions òptiques i oferint perspectives modificades. Precisament, els miralls cobren una especial rellevància en aquest muntatge, actuant com a multiplicadors de l’espai i generant una sensació d’expansió i desorientació que posa de manifest la complexitat dels processos perceptius.
Al mateix temps, la utilització del paper serveix per introduir una reflexió teòrica sobre els conceptes d’arxiu, veracitat i memòria. D’aquesta manera, mitjançant intervencions textuals i manipulacions materials, Gorostegui examina la preservació, distorsió i reinterpretació de la informació visual, convidant a una anàlisi crítica de la naturalesa mutable de la imatge i la subjectivitat inherent a la documentació històrica.
Pel que fa a “Las voces”, projecte complementari dissenyat per Begoña Martínez, consisteix en una intervenció de mediació que examina les perspectives visuals d’individus en l’espectre autista. Aquest component respon a l’objectiu d’identificar i analitzar les convergències i divergències entre les percepcions neurodivergents i neurotípiques, promovent un intercanvi de coneixements i una major comprensió mútua.
En el cas de “Las voces”, l’autora fa ús de l’enregistrament de converses convertides posteriorment en mostres d’àudio i que s’integren en la instal·lació de l’Aljub per generar un ambient sonor que reflecteix les experiències sensorials associades a l’autisme.
La inauguració d’aquesta intervenció encapçalada per Lucía Gorostegui i Begoña Martínez a l’Aljub del Casal Solleric tindrà lloc aquest dijous, a les 19 hores.
La Convocatòria Oberta de Projectes Artístics és un certamen adreçat a creadors, comissaris, mediadors o equips mixtos que treballen dins de l’àmbit de l’art des d’una perspectiva d’investigació o experimentació. El termini de participació va romandre obert del 10 al 26 de maig, i es va saldar amb la presentació d’un total de 40 propostes artístiques, de les quals el jurat en va admetre a concurs 37.
Posteriorment, aquest mateix òrgan qualificador, integrat per Esmeralda Gómez Galera, Susi Gómez i Jordi Pallarès, va escollir com a finalistes set de les propostes presentades: “Descens” d’Eduard Comelles, “Crecer hacia arriba, abajo, adelante y atrás en el tiempo” de Marijo Ribas, comissariat per Marenka Krasomil; “Jardín Paralelo” d’Elena Bajo, comissariat per Núria Montclús; “Cabin Fever” d’Esmeralda Conde Ruiz, comissariat per Pedro Portellano; “Fade in/to” de Sofía Montenegro, comissariat per Beatriz Escudero; “Genealogía del Hueco I” de Cristian Guardia i Ángela Bonadies, i “The Unspeakable/lo indecible” de Núria Fuster, comissariat per Francesco Giaveri.
Lucía Gorostegui
Lucía Gorostegui, nascuda a Santander, el 1986, viu i treballa actualment entre Mallorca i Madrid. La seva pràctica està marcada pels seus estudis en Ciències Físiques, i, al mateix temps, ha demostrat, durant la seva trajectòria, un persistent interès en la condició objectual de la fotografia i en la intervenció “site-specific”.
Entre la seva producció, cal destacar la instal·lació “Todo es verdad” (2024), considerada una autèntica declaració d’intencions, i l’exposició “Lugar, umbral” (2022), que li va valer una menció especial del jurat de PhotoEspaña.
Recentment, ha estat finalista del premi de fotografia que atorga la Fundació Enaire amb l’obra “Ventana Mediata” (2023). Igualment, Gorostegui participa de forma regular en exposicions individuals i col·lectives, i també en fires com PhotoEspaña, Estampa, Art Madrid i Hybrid Art Fair.
La seva activitat comprèn la col·laboració amb entitats com la Institución Libre de Enseñanza (ILE), i l’Organització Europea per a la Investigació Nuclear de Ginebra (CERN), a més de grups privats, com ara Acciona. També convé indicar que l’obra de Gorostegui forma part de diferents col·leccions, entre les quals cal esmentar les d’Oliva Arauna i Belén Poole.
En l’actualitat, l’autora compagina la seva activitat artística amb encàrrecs per a estudis d’arquitectura i la docència, que imparteix al Centro Internacional de Fotografía y Cine (EFTI).