Libélula Verde Ediciones ha publicat el llibre Mujeres: Segunda República, Guerra Civil y Posguerra, un assaig on la historiadora Soledad Bengoechea reconstrueix la pèrdua de drets de les dones a l’estat espanyol entre els anys trenta i seixanta. L’obra documenta com l’avenç social i l’empoderament viscuts durant el període republicà es van transformar en repressió, exili, presó i execucions després de la Guerra Civil, analitzant un context on la història oficial va tendir a ometre la participació femenina.
Tasts biogràfics contra l’oblit de la historiografia
El volum utilitza un estil narratiu recolzat en tasts biogràfics, imatges de l’època i un índex onomàstic propi per visibilitzar les trajectòries individuals afectades pel canvi de règim. L’anàlisi de l’autora assenyala que les grans línies historiogràfiques tradicionals han esborrat el protagonisme i la militància de les dones a l’estat espanyol entre els anys trenta i seixanta.
A través d’aquesta investigació, s’examinen les conseqüències directes de la postguerra, tals com la fam i la institucionalització de la repressió de gènere. L’enfocament del text busca contrarestar el buit documental que va patir el llegat femení en els registres oficials posteriors al conflicte bèl·lic.
Trajectòria acadèmica en la recerca de gènere
L’autora de la recerca, Soledad Bengoechea, és doctora en Història Contemporània i membre del Grup d’Investigació Consolidat «Treball, Institucions i Gènere» de la UB. Aquest llibre dona continuïtat a la seva línia de treball sobre la situació de les dones a l’estat espanyol entre els anys trenta i seixanta, després d’haver publicat l’any 2022 el volum Trencant barreres: dones pioneres a Catalunya al segle XX amb l’editorial Llop Roig.











