El pintor Ñaco Fabré inaugura el 24 d’abril a l’Espai Cor una nova mostra que s’allargarà fins al 22 de juny. L’artista celebra que l’Ajuntament de Palma hagi obert un espai dedicat a l’art contemporani al cor institucional de la ciutat. “Estem d’enhorabona”, comenta, tot subratllant la importància de disposar d’un lloc com aquest dins el mateix edifici del consistori. Segons explica, aquesta iniciativa reflecteix una nova etapa cultural per a la ciutat i suposa una bona notícia per al conjunt del sector artístic.
El projecte arriba després de la mostra del també escultor Joan Cortès. Fabré assumeix aquesta segona convocatòria amb il·lusió i valora que, tot i les dimensions reduïdes de la sala, ofereix possibilitats que afavoreixen propostes singulars i concentrades.
Una mostra estructurada en set blocs
L’exposició no respon al model de gran desplegament que Fabré ha treballat en altres ocasions, com quan va exposar al Col·legi d’Arquitectes. A Espai Cor presenta una selecció de peces agrupades en set blocs. Malgrat que el nombre total d’obres és més gran, l’artista ha optat per articular-les en grups que permetin generar un discurs visual coherent.
Una de les peces clau és l’escultura situada a l’entrada, que actua com a introducció al conjunt i es mostra just devora la banderola exterior. Al seu interior, la proposta estableix un diàleg entre dos grans formats, un d’actual i un altre de 2015, titulat Construcción sobre el horizonte. Aquesta obra, fins ara inèdita, es va crear com a part d’una sèrie però mai s’havia exhibit per motius de format. Ara, troba el seu espai natural al passadís de 14 metres de llargada que defineix Espai Cor.
“És un caprici, una necessitat emocional”, diu Fabré sobre aquest quadre. “Ha estat viatjant pels magatzems i els tallers tots aquests anys, i ara el puc mostrar”.
«És interessant veure com el treball es manté viu i en diàleg amb el present»
– Ñaco Fabré

La pintura com a llenguatge vigent
Per a Fabré, Construcción sobre el horizonte continua sent rellevant. La peça li permet reflexionar sobre la vigència de la pintura i les formes geomètriques dins el seu llenguatge plàstic. Considera que, malgrat el pas del temps, aquesta obra connecta plenament amb allò que està desenvolupant actualment. “És interessant veure com el treball es manté viu i en diàleg amb el present”, apunta.
L’artista confessa que la pràctica artística ja forma part inseparable del seu dia a dia. “És una malaltia fins al final”, diu amb ironia. Descriu la creació com una activitat constant que no s’atura, independentment de si hi ha exposicions a la vista o no.
25 anys després del Ciutat de Palma
Fabré recorda amb emoció que ara fa 25 anys va rebre el Premi Ciutat de Palma de pintura. Aquesta coincidència li afegeix un valor simbòlic a la mostra, especialment perquè se celebra dins el mateix edifici de l’Ajuntament. “És una il·lusió especial”, reconeix.
També celebra el projecte per recuperar l’edifici GESA com a nou centre cultural. Ho veu com una gran aposta i defensa el llegat arquitectònic de Ferragut, l’autor de l’edifici. “És una gran notícia. Totes les ciutats haurien de tenir un arquitecte dins l’equip de govern”, afegeix, destacant la mirada urbanística del batle Jaime Martínez.
Present a Palma i més enllà
L’artista reconeix que Palma no sempre ofereix totes les oportunitats que voldrien els creadors locals, però valora positivament les galeries i espais que hi treballen. En el seu cas, alterna les mostres a l’illa amb projectes a altres ciutats. Treballa amb galeries de Madrid i Brussel·les, i valora veure com la seva obra també desperta interès fora de Mallorca.
Tot i això, Fabré manté un cert ritme de treball i exposició: “No hem d’abusar de la nostra presència. Ens devem als col·leccionistes que ens han acompanyat des del principi”. Considera que cada mostra ha de tenir sentit, aportar alguna cosa nova, i mantenir l’exigència pròpia de l’estudi.

«No hem d’abusar de la nostra presència»
– Ñaco Fabré
Pensament, escriptura i llibres
A més de la pintura, Ñaco Fabré també escriu. L’any 2023 va publicar El interior con vistas, una selecció de textos de caire poètic i reflexiu. El llibre recollia pensaments dels darrers quinze anys, i es presentava com una proposta entre la literatura i el pensament artístic.
Fabré explica que continua escrivint cada dia en quaderns, encara que li costa donar forma als textos. Té la idea de recopilar en el futur una miscel·lània de poemes, reflexions i apunts artístics. Considera que aquests volums aporten una nova mirada sobre la pràctica creativa i poden ajudar a comprendre millor l’obra plàstica d’un artista.
Espai Cor, una finestra oberta
Per ara, la seva atenció està posada en aquesta exposició a Espai Cor, que considera una oportunitat excepcional pel seu horari d’obertura i la seva ubicació. “És un dels espais més exposats al públic”, remarca. El fet de trobar-se dins el consistori i mantenir-se accessible moltes hores al dia —fins i tot en diumenge— fa que sigui una proposta molt visible i agraïda, especialment en un context en què les galeries redueixen hores d’atenció al públic.
Fabré no avança noves exposicions a curt termini, però preveu que el calendari s’anirà configurant amb el temps. “Sempre surt alguna cosa. Una exposició et porta a una altra”, diu. De moment, es pot veure Profundidad y límite a Palma, en una proposta que, sense ser retrospectiva, estableix un pont entre passat i present.
Fotos: Íñigo Vega












